Saturday, December 7, 2013

Bagaimana madu berfungsi

Molekul gula pada madu dapat berubah menjadi gula lain (misalnya fruktosa menjadi glukosa). Madu membantu ginjal dan usus untuk berfungsi lebih baik. Meskipun memberi energi yang besar, madu tidak menambah berat badan. 
Jika dicampur dengan air hangat, madu dapat berdifusi ke dalam darah dalam waktu tujuh minit. Molekul gula bebasnya membuat otak berfungsi lebih baik kerana otak menkonsumsi gula terbesar. 
Madu berfungsi sebagai pelindung terhadap masalah pembuluh darah dan arteriosklerosis. Sifat madu yang membunuh bakteria disebut “efek inhibisi”. Royal jelly adalah zat yang dihasilkan lebah pekerja di dalam sarang. Zat bergizi tinggi ini mengandung gula, protein, lemak, dan pelbagai vitamin.

Manfaat untuk Kesihatan

Menjaga kesihatan mata, mengubati luka, Memperkuat sel darah putih, Menambah kesuburan suami/isteri, Penambah tenaga/stamina, Menstabilkan tekanan darah, Mengubati anemia, Mengubati alergi, Mencegah osteoporosis, Mencegah jangkitan pada luka, Mengatasi gangguan pernafasan, Mengatasi sembelit, Mengubati gejala penyakit asma, Mengatasi gangguan jantung, Mengatasi radang tekak/ kerongkong, Mengatasi gangguan pencernaan,  Meningkatkan kesuburan lelaki / wanita, dll.

Manfaat untuk Kecantikan

Menegangkan wajah, Menghilangkan bekas jerawat (Disapu pada bekas jerawat), Sebagai conditioner rambut, Menanggalkan kulit mati (disapu pada kulit), Melembutkan dan melembabkan bibir, dll.

No comments:

Post a Comment